Bier goedkoper dan water? - Reisverslag uit Brno, Tsjechische Republiek van Kenny Brink - WaarBenJij.nu Bier goedkoper dan water? - Reisverslag uit Brno, Tsjechische Republiek van Kenny Brink - WaarBenJij.nu

Bier goedkoper dan water?

Blijf op de hoogte en volg Kenny

22 Februari 2014 | Tsjechische Republiek, Brno

Oke, misschien is dat niet helemaal 100% waar. Maar het ligt er aan welk merk bier en welk merk water je koopt, maar zo goedkoop is Tsjechië dus. Ik vind het soms nog steeds wonderbaarlijk hoe goedkoop sommige dingen zijn, omdat het water uit de kraan niet echt lekker is kopen we steeds maar water, wat we helaas ook de berg op moeten slepen, maar een liter water is 3,90 kronen. Dat is iets meer dan 10 cent.. Heftig he? In het gierige Holland vragen ze daar minstens een euro voor.

Oke een beetje een update van het leven hier. In de introductieweek hebben we een beetje cultuur bekeken, een ontzettend rare Tsjechische film gekeken (die schijnbaar heel grappig is, maar ik begreep hem niet echt). We hadden een diner met alle internationale studenten. Iedereen ging wat te eten maken uit eigen land, wij hebben gehaktballetjes gemaakt, want de pannenkoeken waren een beetje erg mislukt.

Misschien ligt het aan de goedkope pannen die we hebben gekocht, maar ook al gooi je een halve liter olie bij het eten het koekt altijd aan. Maar daar kunnen we mee leven :)
Verder bevalt ons kamertje prima. Onze badkamer ruikt weer lekker door een tips van mama, dankjeeewel!
Het stof verspreid zich hier wel enorm snel, of der ligt ergens steeds een geheime lading te wachten, totdat wij het weer hebben schoon gemaakt..
Het enige wat jammer is zijn onze gordijnen, want ze vervullen hun taak (het licht tegen houden) niet bepaald goed. Daardoor word je s'ochtends vroeg al een keer wakker en slaap je nooit een volledige nacht..

Elke zaterdag wordt er hier in de kelder beerpong gespeeld. Robert en Taco, Erland en Fredrik en Aku en Arttu deden mee. Wonderbaarlijk hebben Robert en Taco het gehaald tot de halve finale.

Ook hier in Tsjechische volgen we heeeel soms een beetje de Olympische spelen, omdat de Finse jongens het ijshockey een beetje willen bijhouden hebben we zondagavond soep gegeten in de lobby en de wedstrijd gekeken. Later die week hebben Lotte en ik ook nog even schaatsen zitten kijken en juist op dat moment wonnen de Nederlandse dames twee medailles! Heuh!

Na de introweek begon de eerste lesweek. Wij hadden op zondagavond nog wat 'stress', want we waren een beetje laat met vakken inschrijven en we begrepen het niet helemaal of het vak was al vol. Dus na wat heen en weer gemail is het gelukt. Veel vakken moesten we mailen, omdat die niet op het rooster staan, heeeeel handig. Één docent heeft ondertussen nog steeds niet terug gemaild..
We gaan 9 verschillende vakken volgen.
- CLIL
- Visiting of schools
- Czech educational system
- Methodology
- Fun with American music
- Creativy Poetry writing
- Culture, Society and Tolerance
- Storytelling for young learners
- Videoweb.
Jullie zegt het nog niet zoveel, mij ook niet om eerlijk te zijn. We hebben afgelopen week pas 3 vakken gehad.
Maandag waren we vrij en donderdag en vrijdag ook! :) Dus heel zwaar is het nog niet. Als dat steeds zo blijft hebben we lekker veel tijd om reisjes te maken, want daar heb ik ook al voor zitten kijken! :) Daar vertel ik later nog wel over.

Het volgen van de vakken was interessant. We zitten in de klas met voornamelijk Tsjechische studenten, die studeren aan het English Department en zij studeren er dan een tweede vak bij. Dat is niet zoals op de PABO in Nederland. Het huiswerk dat we moeten doen valt tot nu toe ook hartstikke mee. :)

Maar even terugkomende op de reisjes, haha. Met de student agency bus kan je voor vrij weinig geld naar veel verschillende plekken reizen. Het verschilt een beetje waar naar toe. Maar voor 500 - 700 kroon kan je bijvoorbeeld naar Praag, Boedapest, Wenen en Bratislava reizen. Dat is dus tussen de 20 en de 30 euro voor retour. Dus als die lange weekendjes blijven is er genoeg tijd om te reizen, met korte weekendjes ook trouwens. :)

Verder was de week niet heel bijzonder. Na de introweek zijn er veel mensen ziek geworden, griep, hoesten, verkoudheid. Ik vrees dat ik nu ook ziek begin te worden, maar we gaan het zien. Maar daardoor hebben we deze week niet zoveel gedaan.
Vandaag wel een verjaardag om te vieren :) Want Arttu uit Finland is jarig. Robert de tiran heeft ons vanmorgen om 10 uur ons bed uit getrommeld om te zingen voor Arttu. Oke, oke we waren er van op de hoogte dat we gingen zingen, maar het was toch nog wel een beetje vroeg. (ja ik word nu al lui)

Vrijdag heb ik samen met Robert wat cultuur bekeken, jaaa goed he! We zijn de Sint Petrus en Paul kathedraal gaan bekijken, we zijn in de toren geweest bij de klokken en hebben binnen gekeken. Verder hebben we de meeste cultuur dingen hier al gezien. De stad is niet zo groot, dus dat kan allemaal wel in een dag of twee haha.

Ik heb ook al zitten kijken om terug naar Nederland te komen voor familievakanties. Dus oma als je dit leest, ik doe mijn best voor een goed vliegticket :) En als mijn rooster meewerkt dan kan ik lang genoeg blijven. Dus wie weet zie ik sommige van jullie nog binnen deze 5 maanden :)

Oh trouwens, ik ben ook een beetje Tsjechisch aan het leren. Niet helemaal waar trouwens, maar ik weet een paar woordjes! :) Nu ga ik wel mn boekje er bij houden om het goed te schrijven:
Dobry den = Goedendag
Ahoj = hoi/hallo

ennnnn..
Na zdravi = Proost :)

tot zover het verbreden van mijn talenkennis :)

Ik laat snel weer wat van me horen!

liefs Kenny xxxxxx

  • 23 Februari 2014 - 17:50

    Michelle:

    lief zusje! wat leuk om zo op de hoogte gehouden te worden zeg, ik zie het allemaal wel een beetje voor me. en als je zelf moet schoonmaken merk je inderdaad hoe snel alles vuil word.. haha. Gaaf ook dat je al die reisjes kan maken, wat ga jij veel zien en meemaken:) jaloers;) knuffels

  • 03 Maart 2014 - 21:57

    Wilbert:

    Hoi Kenny,zo te lezen bevalt het je goed daar. Geniet van je tijd daar. Zoveel mogelijk zien, maar ook leren. Je wil juf worden of niet. Veel plezier.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kenny

Hier een reisverslag van mijn 5 maanden studie in Brno, Tsjechië! :) Ik zal proberen het zo goed mogelijk bij te houden..

Actief sinds 29 Dec. 2013
Verslag gelezen: 493
Totaal aantal bezoekers 4850

Voorgaande reizen:

05 Februari 2014 - 27 Juni 2014

Hello Brno!

Landen bezocht: